joi, 25 februarie 2010

CARTI PENTRU COPII 5-10 LEI


CARTI LA 10 LEI




CARTI LA 5 LEI




http://nemira.ro

Noutati



Viata unui om singur este volumul de memorii al regretatului carturar Adrian Marino, o autobiografie ce se opreste la anul 1999. Autorul rememoreaza sase decenii de existenta, cu represiunea, deportarea in Baragan si insingurarea morala de dupa 1989. Manuscrisul face parte din fondul „Adrian Marino” al Bibliotecii Centrale Universitare „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Autobiografie indelung asteptata, volumul ce apare, conform dorintei autorului, la cinci ani de la moartea sa captiveaza prin traseul unei vieti de exceptie, ca si prin valoarea culturala a marturiei pe care o aduce.„In citeva cuvinte: de sase decenii, cel putin, gindesc mereu altfel, aproape in toate domeniile. Scara mea de valori, incepind cu valorile culturale si ideologice, este net deosebita de a mediilor sociale si culturale pe care le-am strabatut, obligat sau nu. Iar o astfel de singuratate – care nu este nici sentimentala, nici sociala – este greu de suportat. O suferinta abstracta, rece. O revolta permanenta si fara solutie. Mai totdeauna inexprimabila si incomunicabila. Nu doresc nimanui o astfel de contrarietate si uzura interioara. Fara iesire si fara o adevarata consolare.Incerc totusi s-o pun pe hirtie, s-o definesc si s-o descriu cu maxima claritate. Doresc sa scriu totusi «cartea» vietii mele, in toate sensurile cuvintului. Sa-mi afirm identitatea, «personalitatea», buna, rea, asa cum a fost.” (Adrian Marino)

„Nu exista egalitate intre sexe, exista doar care pe care, sigur, si dragoste exista, dar ele sunt legate. Iubire oarba nu exista, iubirea trebuie cistigata. Barbatul trebuie sa inteleaga ce inseamna o femeie. O femeie e o femeie...Femeile vor cu orice pret ca barbatii sa renunte la cele trei atribute prin care sunt definiti: emotionalitatea restrictiva, inhibitia afectiunii si preocuparea pentru succes. Ele vor iubire. Dar, culmea, ele sint atrase exact de cei care corespund atributelor de mai sus. S-ar indragosti ele, oare, de barbati sensibili si emotivi, mingiietori si plini de tandrete ca o mama si neanimati de ambitii de ascensiune sociala?”Cuprins: Femeile • Insist sa te iubesc • Sindromul Cenusareasa. Cite femei nu-l au? • Situatii imposibile, neputinta psihologului • Femeile trebuie sa traiasca din farmecul lor • Despre semne si despre o mama • „O romanca sanatoasa”: Cornelia • Corina si visele fetelor • La doi pasi de tine poate fi un om interesant: Maricica • Cu femeile nu-i de glumit: Tirgsor • Prostiile mele, doar citeva • M-am trezit ca practic gainaria romaneasca • Frica de „ne-buni” exista • Asteptindu-mi fiul, m-am gindit la efectul ZeigarnickBarbatii • Rochia si barbatul • „Vreau sa fiu aurolac!” • Barbatii care ramin mai mult sau mai putin linga o femeie • Din verighetele nevestelor, mi-am facut o salba de barbatie • Umilintele barbatului, umilintele femeilor • Barbatii „obisnuiti” pot fi mari criminali • Iubiri si o iubire stranie • Charisma de charismaNoi • Lumea se schimba chiar sub ochii nostri si noi cu ea • Sa amestecam prezenta cu absenta, poate-i mai bine? • Munduruku • Dau din coate printre anonimi. Exista, insa, „penitele-otravite” • Gesturi nebunesti, uneori gindite, alteori spontane • Este un abis in noi • Clonarea si spectacolul • Ah, privirile noastre! Privirile lor! • Ne pacalim de multe ori • Cuvintatoare si necuvintatoare: hai sa dam mina cu mina! • In situatii disperate te ajuta un ingeras • Stricaciunea mintii duce la stricaciunea limbajului, dar si invers • Mici inimplari fara perdea sau deocheate • Poate parea hazliu, poate parea vulgar • Cum se minte si minciuna • Cine sa ne inteleaga?

vineri, 19 februarie 2010

CONCURS 20-25 FEBRUARIE 2010

Librăria Gutenberg oferă săptămânal câte o carte unui vizitator al blogului. Tot ce trebuie să faceţi e să răspundeţi la întrebarea din josul paginii.
Mult succes!


La foarte scurt timp după moartea scriitorului Octavian Paler, editura Corint a publicat volumul lui Daniel Cristea-Enache "Convorbiri cu Octavian Paler". Ceea ce cred că atrage în principal atenţia asupra lucrării este compoziţia bizară. Aruncând o privire rapidă asupra ei nu te poţi dumiri dacă ai la îndemână o carte-dialog (aşa cum te aştepţi pornind de la titlu) sau un jurnal. De fapt ai în mână şi una şi alta. Tendinţa către confesiune şi atenţia permanentă pe care o acorda mişcărilor lăuntrice îl face pe Octavian Paler să îşi dateze de la un punct intervenţiile, adesea neîngrădite de întrebările criticului literar Daniel Cristea-Enache. Dialogului şi notiţelor de jurnal li se adaugă mai apoi o serie de „paranteze eseistice prin care spiritul său mereu curios introducea noi teme de reflecţie”, după cum precizează în stilul său foarte elaborat iniţiatorul acestor convorbiri. Zic stil elaborat deoarece căutarea, preţiozitatea, fraza uneori contorsionată a tânărului critic contrastează puternic cu scrisul lin, cuminte, odihnitor, întru totul matur al bătrânului Paler (care să nu uitam că trecuse de pragul vârstei de 80 de ani).
trăgătoare, stârnitoare de curiozităţi este şi extensia însemnărilor cuprinse în carte. Ultima dată este 29 aprilie, cu puţin peste o săptămână înaintea morţii. Imposibil să nu fii curios care sunt gândurile unui bătrân aflat în proximitatea morţii. De fapt aceasta este şi grila de lectură potrivită, cred eu, pentru un asemenea text. Dragostea de viaţă, spaima (adesea) şi acceptarea (uneori) morţii, lumina, Dumnezeu, Lisa (satul natal), memoria şi amintirea toate acestea sunt teme care apar curent în şirul convorbirilor dintre cei doi, convorbiri ce pot fi înţelese ca un dialog între generaţii purtat cu solemnitatea pe care chemarea veşniciei o impune.
Carte de dialog sau un jurnal (sau în cazul de faţă şi una şi alta) este imposibil de rezumat. Un text personal (cum sunt jurnalele şi confesiunile) se pretează la o lectură subiectivă, motiv pentru care voi spicui în continuare fragmente şi teme din volum. Amintindu-mi de afirmaţia din Deşertul pentru totdeauna cum că este „sensul vieţii este însăşi viaţa” nu am fost surprins să găsesc o altă afirmaţie făcută în acelaşi ton „viaţa are un sens atâta vreme cât nu îl cauţi”. Drama căutării sensului vieţii, adesea evanescent, adesea ascuns printre iluzii, nu estompează dragostea paradoxală pentru viaţa în sine. Spun paradoxală pentru că „mă credeţi sau nu, între disperarea care mă strânge de gât când mă uit cum se clatină oţetarii, aflaţi dincolo de zidul casei mele, sub rafalele vântului, din pricina gândului că într-o zi nu o să-i mai văd şi ispita bolnăvicioasă de a scăpa de toate problemele, nu e decât o muchie de cuţit” iar „dincolo de o anumită limită a iubi prea mult viaţa este egal cu a nu o mai suporta” (p. 15) afirmă bătrânul care se definea pe sine ca un om cu probleme.
Tema raportării la Dumnezeu ce apare adesea în şirul însemnărilor lui Octavian Paler, pare a fi o preocupare obsesivă a lui chiar dacă, şi afirmă adesea, nu este un om religios. Pentru el „ateismul este o trufie cam imbecilă” iar dezamăgirea apare pentru că „Dumnezeu există pentru cei care au nevoie de el s-a spus. Nu este adevărat. Eu am nevoie dar nu l-am găsit”. (p. 18) Problema divinităţii este dezbătută mai amplu în urma provocării lui Daniel Cristea-Enache care atinge în felul acesta „partea cea mai tulbure, cea mai confuză a complexelor, a complexelor şi a limitelor” lui Paler, după cum el însuşi spune. „Dumnezeu, adică falimentul raţiunii mele. Punctul dincolo de care logica nu-mi mai e utilă. Bâjbâi într-o întunecime în care simt nevoia să mă rog, nemaiputând să mă bizui pe nimic…Îmi e frică…nu de Dumnezeu. Îmi e frică de absenţa lui Dumnezeu.”(p. 148).
Vârsta înaintată este prilej de meditaţie asupra vieţii (cu etapele ei, inclusiv bătrâneţea) şi asupra morţii, uneori în aflat în dispută imaginară cu interlocutorul său: „Ce ştiţi dumneavoastră despre frica de moarte? Ce ştiţi dumneavoastră despre recunoştinţa că nu ai murit în somn şi că poţi să te bucuri de miracolul unei dimineţi care începe? Ce ştiţi dumneavoastră despre prea târziu şi despre ireparabil?” (p. 26) Gânduri de care este copleşit în clipa în care poate afirma despre sine că „în prezentul meu e mai mult trecut decât prezent” (p. 28) şi când totuşi „se pare că am îmbătrânit fără să mă maturizez” (p. 114). Bătrâneţea are însă şi avantaje în sensul că vine cu unele descoperiri care aş cuteza să zic apropie de înţelepciune.Nu se poate vorbi despre Paler fără a aminti ceva despre nevoia de iluzii care fac viaţa suportabilă, nevoie adesea teoretizată în diferite scrieri ale lui. Şi de această dată meritul este al lui Daniel Cristea-Enache care abordează indirect tema, propunând donquijotismul ca subiect de discuţie. Descoperim atunci un om care mărturiseşte: „n-am iluzii atât de puternice, atât de sincere, încât le-aş putea opune realităţii”, (p. 142) dar regretă că nu dispune de „harul de a considera iluziile drept” unica realitate (p. 143).
Iluziile sunt mereu secondate de melancolii „de visător depăşit de realităţi şi agăţat totuşi de ele” într-o lume „care merge într-o direcţie pe care nu o aprob, dar cui îi pasă de asta?” Soluţia? Acceptarea gândului „că şi tristeţea poate fi uneori ridicolă”. (p. 224)
Convorbiri cu Octavian Paler, cartea în care iniţiatorul dialogurilor apare cu maximă discreţie, are în mod cert valenţe testamentare. Debusolaţi uneori, miraţi adesea, în răspăr cu lumea nepotrivită suntem, alături de Daniel Cristea-Enache, martorii lucidităţii unui bătrân care se apropie, printre nelinişti, de marea trecere. Paler invită şi în această carte la meditaţie, la introspecţie, la analiză. Este o invitaţie călduroasă care nu merită ratată.
Răspunde la următoarea întrebare:
Câte cărţi oferă săptămânal Librăria Gutenberg, pe blog?
1. 10
2. 4
3. 1
Trimiteţi răspunsul pe adresa noastră clibraria@yahoo.com sau printr-un comentariu pe blog, împreună cu datele dumneavoastră (Nume şi prenume, CNP, adresa de email), până în data de 25 februarie inclusiv.
Concursul este destinat numai celor care locuiesc în oraşul Oradea.

miercuri, 17 februarie 2010


Nebunii in Brooklyn (2006) este cel mai cald si mai exu­berant roman al sau. Personajul principal al romanului, Nathan Glass, se stabileste in Brooklyn cu gindul de a-si incheia acolo „viata trista si ridicola”. Bolnav si instrainat de familie, nu cauta decit singuratate si anonimat. Pentru a-si trece timpul pina la final, incepe sa scrie o „Carte a nebuniei omenesti” in care noteaza toate bilbele, incurcaturile, actele ratate si nebunesti pe care le-a savirsit de-a lungul vietii. Apoi Nathan isi intilneste nepotul de mult pierdut, Tom Wood, un fost doctorand stralucit, si pe seful acestuia, carismaticul Harry Brightman. Prin intermediul celor doi, Nathan se trezeste antrenat in aventuri neasteptate – printre care se numara o escrocherie implicind un manuscris fals al Literei stacojii si o revelatie tulburatoare intr-una din incaperile unei banci de sperma. Nebunii in Brooklyn este dedicat maruntelor miracole si marilor nebunii ale vietii obisnuite.